3rd place in FIA European Dragracing Championship 2011!!!

Without all of our proud sponsors, this season in the FIA European Dragracing Championship
would have been tought to manage. Thanks to Main sponsor Ernryd Cars, and sponsors like
Snap-on, Jungarve bygg, JBI, Huddinge snickeri. You are all one pice of the puzzle.

Without a good team, it would have been impossible, Thanks to the best god damn team in
the world. Tony Buskas and Andy Hägglund. We are nothing without you.

And the last, but not the least important... Our mentors and gurus. Markus Svensson,
clutchservice, and Jari Konola. 

Thank you all, cause you make our lifes worth living.

Pro 3
Team R/T
Roffe/Thomas

This is the season in short:

Passed at Main Event, England (We had just got the car)

Semifinals at Sweden, Tierp (trackreckord, nr 1 qualifier)

Runner up at Alastaro, Finland (trackreckord, nr 1 qualifier)

Semifinals at Germany, Hockenheim (Trackreckord, for a while, nr 2 qualifier)

1st round looser at The finals, England. (Nr 4 qualifier)

Santa Pod, England 9-11 september 2011

 För exakt ett år sedan 2010, åkte Team R/T till England o kollade på dragracing.
Vi ville åka till "podden" för att just den banan utstrålar nåt speciellt, kanske är
det den hängivna kunniga engelska publiken, eller den anrika banan o dess kulturberikade
facilitet eller kan det vara så enkelt att man känner kämparandan o närvaron av de
alierade som under 2a världskriget såg till att bekämpa ondskan som spred sig i europa.
Oavsett vilket, så togs i samma sekund vi satte fötterna i Prostock depån på podden,
ett beslut. Ett beslut som många skulle kalla för dumdristigt, men vi är ett fåtal i
Europa, som tagit detta beslut. Att följa en livsdröm och göra det man längst in i
hjärtat vill göra kräver självkontroll, diciplin, mentorer, finnansiärer samt ett jävlar
anamma. Det som började som dumdristigt, har nu blivit en bedrift. Vi åker hem från
Santa pod raceway hösten 2011, med en pokal som medelar att vi är nr 3, in FIA European
Dragracing Championship, Prostock, 2011.
Glädjen är stor, men tyvärr kortvarig. För redan nu är planeringen igång med säsong 2012.
Det finns inte tid att blicka bakåt, för framtiden är ju redan här. Vad kan vi ändra,
vad skall det investeras i, vilka sponsorer stöttar oss....Frågorna är många, och under
den närmaste tiden kommer vi att jobba med detta. En sak är säkert, vi ser fram emot att
slåss i nästa års championship, Vi ser fram emot att möta dem bästa i europa, och ge dem
allt motstånd vi kan frambringa. Mopar are here to stay.
Tävlingen då, Vad hände undrar ni...
Vi kan lugnt säga att vi blev tagna på sängen. Vi hade fått höra från många håll att
santa pod är den bästa banan, och att det är där man kör dem snabba tiderna. Inget kunde
vara mer osant just denna gång. Dem hade ett par veckor innan tävlingen asfalterat om
startplattan, med katastrofalt resultat som följd. Många av dem bästa hade stora problem
at hitta inställningar på bilen för att komma av den såphala banan som sedan övergick i
den utmärkta gamla delen av banan. dessa inställningar visade siog svåra att hitta, och
resultatet av det man gjorde blev varierande.
Vi gick dock ut starkt i 1a kvalrundan, drämde till med 6,77s 203,5 miles/h, detta skulle
ha blivit den näst snabbaste tiden i Prostock under hela helgen, men vi diskades sorligt
nog. Vi missade lite i kommunikationen så när Thomas var inne i pre-stage, rörde en av
teamet wheeliebarsen, vilket resulterar i en "Ready line violation" Och det i sin tur
genererar att den rundan stryks.
Kvalrunda 2, gick inte alls, banan som vi kört 6,77s på fm, fanns inte kvar nu på em.
Skakade däck och fick släppa av. Efter denna runda är vi ännu inte inkvalade. Pressen i
teamet ökar, och vi river ner hela bilen för att söka efter fel, fel som man inte vet om
att man har förrän man hittar dem. Men inget relevant hittas.
Kvalrunda 3 ger oss hoppet tillbaka, efter en pressad nattskruvning är vi iallafall
inkvalade. Körde mot Jimma och ännu en anledning att fira är att vi tog honom. Vi hade
bättre reaktion, något sämre 60 fot, bättre 330fot och vi  var först över mål på 6,82s
203,39 miles/h mot Jimmas 6,83s 203,37 miles/h. Vi är nu kval4a, men detta skall vi
försöka ändra i den sista kvalsvängen ikväll.
Kvalrunda 4.
Nu har vi ändrat en hel del på bilen, vi anser att vi måste gå en annan väg om vi skall
kunna köra snabbare än det vi gör nu. Frågan är om det hjälper. Frågan är oxå hur banan
utvecklats. Resultatet blir nedslående, Vi  kommer inte  ens av startlinjen, så halt är
det där ute. Maskinen når 10300rpm på 0,1 sekund o däcken spinner hejdlöst, bara att
släppa av och rulla imål med svansen mellan benen. På kvällen går vi igenom olika
strategier, men vi bestämmer att gå safe, så bilen ställs tillbaka. samt får sin
sedvanliga genomgång, oljebyte, ventilfjädrar byts, växellådan kollas,  bakaxelklumpen
ses över. Trots att vi har mycket att  göra så blir det sängdags relativt tidigt, så
2400 somnar vi in.
Söndag bjuder på bra väder, 1a eliminering blir mot Nixxon. Vi har banval så vi väljer
den lite bättre vä linen, men hur bra är den...kommer vi att komma av startlinjen...
Vi drar iväg, o Nixxon har en bättre reaktionstid vilket genererar honom en vinst, han
är 1,5 hundradelar av en sekund före över mål, trots att vi kör både snabbare tid, o
högre hastighet. Ibland avgörs allt på granen. Den som har snabbast reaktionstid har
en enorm fördel, och denna gången var det Nixxon. Vi gratulerar honom till vinsten,
sen är det bara att börja packa.
Det slutar med Nixxon vs Callin i finalen och Nixxon tar hem vinsten. Det är han
välförtjänt av för han har haft en tung säsong med många skadade motorer. Denna vinsten
för Nixxon resulterade även i att han tog sig förbi oss och blev 2a i mästerskapet.
Jimma nr 1, och sist men inte minst Team R/T på 3e plats. Söndag kväll är det en bankett
med mästerskapets prisutdelning, mat o rocknroll. Mycket angenämt att umgås med andra
team iklädd civila kläder.

Nu börjar resan hem. Roffe och Thomas kör bussen till immingham, medan resterande team
tar fllyget. 2 dagar senare står dodgen åter i verkstaden. Tack alla som var närvarande,
för en underbar racehelg. Och tack till alla som varit med och gjort 2011 till året där
mopar gav gambia motors en rak höger. Nästa år skall vi sänka dem på KO ;)

Mvh
Team R/T
Pro 3

Rock'n'roll!!!

Hockenheim 12-14 Augusti 2011

Tony, Roffe samt Thomas körde till Trelleborg, där blev det färja till Travemunde.
Sedan åkte vi i följe med Me Racing samt Arvid Grödem till Hockenheim Ring.
Detta året har varit lärorikt på många sätt och denna tävling blev inget undantag.
 Man har hört mycket om tysk autobahn, men jag tycker inte att den motsvarar förväntningarna.
Vägbyggen, ojämna vägar gjorde inte körupplevelsen särskilt euforisk. Vägkrogarna med mat och personal
längs vägarna var inte heller särskillt uppmuntrande.
�
 När vi väl kom till banan väntade en ganska stor anläggning, mitt inne i Hockenheim stad.
Många hade redan anlänt när vi kom, och racekänslan infann sig direkt. Inget är så
adrenalin pumpande som att stå mitt i en kokande depå med dragracingfolk. Luktar en blandning av�
förväntan, nitro, trackbite, slicks och grillade hamburgare. Nu är vi äntligen här.�
Ca 160 mil enkel resa samt 10 timmars båtfärd. 45000kr. det är summan det kostar att deltaga�
i denna tävling, då ingår anmälan, diesel, båtbiljett, flygbiljett, hyrbil, mat samt övrigt. Japp
 det är ganska mycket pengar, men det finns ingen fränare motorsport i världen som går upp
emot dragracing.

Banan var ganska okey, lite i halaste laget, men det fanns dock nån form av symbios
mellan startplattan o själva banan. Ett ganska osmidigt "ställ dig i den kön o vänta
 tills du får ett klistermärka som du ger till personen i den kön så att du kan
 ställa dig i den sista kön för att få pappret du behöver" gjorde att hela anmälnings proceduren
liknande ett busskö när man gick i 1an på lågstadiet.

Vi kvalade in på 6,744s 331km/h och detta resulterade i kval2a precis efter Jimma.
Denna helgen kördes 4 kvalsväng samt 2 elimineringar, och vi hade en ganska jämn helg.
Tiderna vi körde: 6,81s, 6,74s, 6,77s, 6,75s, 6,83s, 6,88s. Tilläggas kan att
 vädret blev gradvis sämre o sämre. Så vi förlorade motoreffekt allt eftersom tiden och dagarna gick.
Varmare väder, torrare luft ger mindre syre i luften, vilket ger mindre hästar i motorn vilket
påverkar tid och hastighet negativt.
�
 1a eliminering
 Dantanus      vs    Team R/T
 7,00s 322km/h mot 6,83s 327 km/h, Team R/T winner!!
   Dantanus försöker kriga lite vid granen, varvar motorn så att Thomas skall komma�
i otakt, men det funkar inte. Dantanus deepstagear, vilket resulterar i att han släcker översta prestage lampan.
Men detta är tillåtet i Prostock. Dantanus är snabbare på granen, men Hemin är råstark, så
Team R/T vinner detta race.

 2a Eliminering �
 Callin        VS    Team R/T
 7,51s 229km/h mot 6.88s 328 km/h, Team R/T Rödlyktar :(
 Thomas är iväg före, lite för mycket före, Callin ser inte rödlyktan
utan drar han oxå, men tyvärr för callin shortshiftar han pga av att jag är före, samt
att dem kör sönder en ventil på den nya motorn dem köpt därav den dåliga tiden.
 Callin är övertygad om att han förlorade o jag är övertygad om att vi vann...men i banslute
får vi reda på att jag rödlyktat och vi har kört klart för denna helgen. bara att packa o åka hem.

 Vi slår följe med Jimma o en del av leindahls team på vägen hem. Stannar till i Lubeck
för att proviantera diverse drycker, och sedan är det bara att ta båten hem till kära sverige.
Nu är det bara en tävling kvar av säsongen. The Finals, Santa Pod, England.
�
 Efter denna tävling så är vi 2a i EM. Ganska fränt faktiskt.
�
 Tack till Ernryd cars, Markus svensson samt Hela Teamet.

  Rocknroll!!!

1 Juli Alastaro, Finland

Teamet består denna helg av kärnan i R/T dragracing, Tony, Roffe samt Thomas. Markus
Svensson, Clutchservice, var desutom inhyrd denna helgen för att hjälpa oss ta ner bilen
för banan. Anlände onsdag kväll, och började den sedvanliga rutinen, iordningställa
depån. Ett stort tack till båda de 2 finska pro teamen(Sampsa Palos och Richard Sundblom)
som hjälpte oss komma tillrätta, även deras förtjänst att vi nu har internet då dem
lånade ut en av deras egna donglar till oss. Torsdag körde som vanligt sportsmannaklasserna,
så vi fick en studiedag att tillägna det vi tyckte var nödvändigt. Eftersom bilen redan
var racereaddy vid ankomst så blev det en behövligt lugn dag. Det blev även en mycket
varm dag. Runt 30 grader gjorde skuggan den bästa platsen att vara på. Fredag: Kvaldag 1
Körde 1a kvalrundan kl 13:00, Vänster line, mötte Callin. Körde 6,809 sek, 328,73 km/h,
Detta resulterade i en kval 2 plats, av 12 st. Grymt!!!! 2a kvalrundan brände vi av vid
kl 17:19, höger line, mötte Sampsa, Sverige vs Finland...igen.... Vi körde 2 hundradelar
snabbare, men Sampsa var 4 hundringar kvickare på granen, så vi loosade med 2 hundringar.
Easy come, easy go. Vi förbättrade inte våran kvaltid men körde jämt, 6,820s med 327,39
i slutfart. tyvärr klättrade Sundblom upp till kval2a med tiden 6,79, kvalettan
Jimma 6,77 och vi på 6,80...1 hundradel till 2an, och 3 hundradelar av en sekund till
kvalettan....Detta är tajt racing!!!! Kvällen och natten ägnades åt meckning, Rev isär
o kollade hela bilen, inga problem hittades. Känns skönt. Nu måste vi göra lite
justeringar på bilen o köra dem där hundringarna fortare som behövs för att göra en
repris av Tierp. Vi fick även lite extrajobb på fredagskvällen, ett riktigt oväder drog
in över depån och regnet bokstavlig talat öste ner, ca 100 mm på mindre än en halvtimme
gjorde oss alla ganska blöta. Vi gjorde allt vi kunde för att rädda det som stod på
marken, då vi ganska ostrategiskt stod mitt i en svacka, som gjorde att vi hade 20 cm
vatten överallt. det vi glömde bort i all iver, var själva tältet. Vi lyckades rädda
bilen men resterande del av tältet rasade ihop av vattenmängden och den tyngd som blev.
Knäckte 5 längsgående tältpinnar o slet bort en del av kapellet från bussen sida.
Men med hjälp från Sampsas team o från Kenta (Tommy Leindahls Team) så fick vi tillslut
ordning på cirkusen. Lördag kvaldag 2: Blev bara en repa denna dag, eftersom lördagen
slutade med exakt samma oväder som på fredagen. Denna gången var vi dock beredda och
efter litye blixtar och dunder så var allt som vanligt igen.. Repan vi fick till gick
mycket bra. 6,759s, 329,03 km/h resulterande i bästa kvaltid under helgen, så inför
söndagenseliminering är vi alltså kvaletta..igen!!!  Wooohoooooo Vädret som har varit
dåligt hela helgen, dåligt för oss är mycket soligt, varmt och väldigt torrt, gör att
vi loosar mycket horsepower i maskin, pga syrefattig luft. För att kompensera för dem
försvunna hästarna försöker vi dreva om växellådan lite så att vi har en chans att orka
hela vägen i mål. Motorn kollas och allt verkar bra. På kvällen kommer internationella
dopings kommiten och tar mig i beslag, jag har blivit utsedd, eftersom vi är kvaletta,
att göra ett dopingtest. Så tillsammans med Mats Eriksson(promod) och Tommy Johnsson jr
(topfuel) blir vi inlåsta i väntan på ett urinprov. Problemet vi alla lider av är att
värmen som varit tryckande hela dagen, gör att man svettas ut allt, det bildas knappt
någon urin, och det är ju tydligen urin dem vill ha. Vi dricker 2,5liter vatten och
hoppas på att det skall rinna till....efter 2,5 h är vi alla klara. Och jag kan
garantera att det låter roligare så här i efterhand, än vad det verkligen var...
För jag hade inte ätiti något, och alla som känner mig vet hur jag blir utan mat.... :)
Lördag, Elimineringsdag. Pga ovädret lördag kväll med otroligt många blixtnedslag i
området så är tidtagningen trasig. Det man kan klandra Alastaros tidtagningspersonal
för är att dem borde kontrollerat funktionen redan på lördag kväll när ovädret upphört,
men dem skall ha all cred för att dem lyckades få igång allt igen, om än lite sent.
Klockan 1600 började elimineringarna. Våran 1a runda ut var mot Tommy Leindahl. Vi hade
banval eftersom vi kört fortast, samt att vi fick välja om vi ville köra i första par
ut eller sista pga kvalettan, vi valde sista par ut, samt vänster line. Våran tid på
6,746s 328 km/h mot Tommys 6,907s, 320km/h resulterade i att vi gick vidare. Desutom
slog vi till med ett banrekord!!!!! I runda 2 mötte vi Snöbollen, Vi har återigen
banval och det faller på vänster line. Snöbollen har lite bättre reaktion, men annars
är siffrorna på våran sida, före hela vägen. 1,001 60 fot, 6,751s samt 328 räcker för
vinst emot snöbollens 6,877s 322 km/h Dags för våran första final i Prostock!!!
Vi har banval igen!!! Nu möter vi Jimma, han har legat bakom oss några tusendelar hela
helgen så det kommer att bli tajt. Jimma är en erfaren racer, som dem flesta i prostock
faktiskt är, så minsta misstag är förödande. Och vad händer...Jo, en rödlykta från min
sida sätter krokben för våran vinst. Vi loosar repan utan att ens ha kunnat kämpa.
Men Jimma drar iväg och kör 6,813s 328 km/h, i högerlinen. Surt sa räven, men skam den
som ger sig. Vi får väl ändå vara ganska nöjda antar jag :) kvaletta, banrekord samt
att ta sig till final i den 2a deltävlingen vi kör är inte så illa pinkat, om ni hajjar
ordvitsen :) Vi åker hem med en pokal där det står runner up, Europeian championship
race, Alastaro... Fränt !!!! Dock missar vi en liten detalj, Båten hem :). Den gick
22,30 och vi slutade att köra 2200, så pga att vi kom till final, samt självklart att
tävlingen var så pass fördenad missade vi båten. Vi packar ihop i godan ro, sen tar vi
oss ner till hamnen på måndag morgon och lyckas komma med dagbåten hem. Så slutet gott
allting gott: Vi är just nu på 3e plats i The Europeian Championship. Och då har vi
missat 1a deltävlingen i england. Det går bra nu!!!

28 juni

Idag packar vi bussen och samlar ihop teamet inför morgondagens avresa mot Alastaro,
Finland. 1a gången vi åker till den banan, skall bli spännande att se vad dem har att
erbjuda. Bilen är genomgången o klar, har rivit motor, bakvagn, låda samt koppling.
Lite småreparationer men inget allvarligt. Vi ser fram emot en angenäm helg i Finland.
Vi kommer att göra vad vi kan för att repetera det vi gjorde i Tierp. Humör samt
självförtroendet är på topp :) Markus Svensson kommer att vara med under hela helgen för
att bistå oss med sitt kunnande. Vet inte om vi kan ha internetuppkoppling tillgängligt.
Men info bör läggas ut på  http://www.eurodragster.com/ Gå in på Event coverage så bör
ni hitta Nitro nats, Alastaro Finland.. Kolla Prostock så ser ni hur det går för oss.

Kör tider (kval) :Fredag 1100 samt 1600
Lördag  1200 samt 1700

Eliminering söndag.

Tierp Internationals 9-12 Juni -2011

Kvaletta i Prostock, med tiden 6,735 sek 322,92 km/h

Packade o åkte till Tierp på onsdag em, tidsplanen blev som vanligt framskjuten några
timmar eftersom det är så det fungerar. Fick in ett jourjobb i verkstan, soppapump på en
Saab, bara att åka o hämta delar o se till att den blev bytt. Ännu en nöjd kund :)

Vi hämtade upp mästerkocken Andy, sen bar det av till Tierp.  Väl framme så möttes vi av
en grym arena!!! Måste passa på att ge alla inblandade en eloge för väl utfört arbete.
Helt underbart att få ta del av, och tävla på, en så seriös och proffesionell anläggning
som Tierp Arena.

På torsdagen var det endast sportsmannaklasserna som körde, så vi passade på att kolla
lite dragracing från läktarn, njuta av det enormt vackra vädret o finlira det sista med
Dodgen.  Tony och Leif  anlände på torsdagskvällen, o nu är teamet komplett, redo att
bemöta fredagens kvalrundor.

Vårat mål under denna helg är att köra hela vägen, Vi ser det som en test helg för
alla i teamet. Vi har fortfarande inte lyckats få bilen att gå  402 meter, men hoppet
är det sista som sviker. Dock har vi bara kört bilen totalt 8 repor, så man måste nog
ha lite tålamod.  Bilen är mycket mera svårtunad än den förra Daytonan, samt att den är
mycket mycket mera aggresiv att köra, så fönstret för misstag är väldigt litet. Någon sa
att det är som ett fönster i ett stort hus, problemet är att du inte vet vart i det
stora huset fönstret sitter.   Markus och Jari kommer att hjälpa oss under helgen,
så med deras expertis, o med vårat jävlaranamma, så borde det kunna bli bra.

Fredag 10/6 - 2011

1a kvalsväng kl 11:42 : Enorma däckskak i starten, bilen vrider sig mot vallen o jag
släpper av, Svårt att veta vad man gör när det skakar däck riktigt mycket. det är som
att sitta inuti en basketboll när den studsar snabbt upp och ner, går inte att beskriva.
det svartnar för ögonen, o kroppens rörelser är svåra att kontrollera. Så att släppa av
är det vettigaste alternativet. Problemet med däcksskak är att det sabbar så otroligt
mycket på bilen, så man måste kolla allt så att det inte vibrerat loss eller spruckit
någonstans. Hö dörr höll på att ramla bort samt att jag fick handbromsspaken i handen.
Annars är resten good to go.

2a kvalsväng kl 15:30 : Vi har justerat lite på chassit, kopplingen o lite
viktförflyttning. Denna repa resulterar i att vi faktiskt tar oss i mål :) 8,007 s
203 km/h, 1,008 60fot. Kopplingen är desvärre boven i dramat, och den brinner
obörnhörligen upp. Men nu har vi iallafall viktiga data som vi kan ladda ur bilen.
På kvällen river vi ner allt o kollar, inga problem, leakdown mm på Hemin är jättebra,
Växellådan e ok, det är bara kopplingen som behöver lite extra kärlek av Roffe.

Lördag 11/6 - 2011

3e Kvalsväng kl 12:13 : Ytterst små justeringar görs på bilen, men ack så viktiga.
Åker ut på den fantastiska betongbanan o dammar till med otroliga 

6,775 sek, 330,88km/h, 1,011 60 fot !!!!!
Kval 3:a

Nu har vi äntligen kört en 6a, vi har kvalat in på våran 1a tävling i Prostock under
EM flagg, vi har kört personbästa o glädjen är enorm.

4e Kvalsväng kl 15:58 : Hornen växer med uppgiften, och nu är det all in som gäller.
Denna kvalsväng ser vi som en tävling, så nu måste jag fokusera på granen, något som
jag inte gjort undert dem tidigare reporna. Vi går ut som näst sista par av Prostockarna
och nu ger vi järnet.

6,735sek, 332,92 km/h, 1,016 60 fot samt 0,018 sek i reaktiontid !!!!

Kvaletta!!!!!!!!!!!!

Banrekord i Prostock, Kvaletta på första tävlingen, personbästa igen samt att detta är
den 3e snabbaste tiden någonsin i Prostock i Europa. O det med en Dodge. Både Jimma och
Malmgren är nu efter oss i kvallistan. Vi är snabbast!!!!  Och vi är definitivt gladast
i depån denna kväll. När jag kommer tillbaka till depån efter körd runda väntar ett
massivt jubel, helt otroligt, alla gratulerar oss i teamet, då detta är en teambedrift
och inte en enskild individs handlande. Finnarna (nixxon m.fl) smyger försiktigt fram o
kramar om mig, och intet ont anande så lyfter dem upp mig o slänger mig i en stor låda
med is, ganska kallt men ganska kul.  Mopar is back!!!!!

Söndag 12/6 - 2011

1a eliminering kl 11:04 : Vi är kvaletta o möter då kvalåttan, vilket i detta fall är
Micke Callin. Vi har oxå banval så vi har fördelarna på vår sida, men det är tajta race
i prostock så man skall inte ta ut segern i förskott. Micke försöker stressa mig vid
granen genom att tända båda lamporna direkt, utan att jag gått in i prestage, men detta
funkar inte för i bilen är jag inte stressad. Jag går in i pre stage, sen stage, tar
honom i reaktionen, 60 fotaren, 201m samt är först över mål. Vi vinner våran 1a
eliminering i Prostock. Det som är extra kul, är att vi Nu faktiskt kör lite fortare i
ET, men loosar lite speed.

6,734 sek, 332,52km/h, 1,002 i 60 fot samt 0,047 sek i reaktion.

2a eliminering kl 14:13 Semifinal : Nu möter vi Sampsa Palos, en ödmjuk finsk
medborgare som vi har lärt känna under helgen. Men när det är race så är det race.
Blir en liten duell när vi stagear in, men efter mångt o mycket är vi i väg. Sampsa
tar mig i reaktionen, men vi har bättre 60 fot samt 201meters tid, dock räcker det inte
till utan jag förlorar repan med 0,4 sekunder. Vi kör 6,801 sek, 329,67 km/h, 1,002 i
reaktuion samt 0,063 i reaktion. Vi gratulerar Sampsa till vinsten, Sampsa möter sedan
Jimma i finalen, och det blir Sampsa som vinner denna eminenta tävling i prostock, i
Tierp.

Det är tungt att förlora, när man vet att man kunde vinna, men thats life. Bara att
bita i det sura äpplet och gå vidare i livet. varför vi loosade, Jo, det var enbart
ett förarfel denna gången, bilen gick som på räls, men jag shortshiftade (växlade för
tidigt) när jag skulle lägga i 2an, detta resulterar i ett enormt kopplingsslir som
håller i sig hela vägen i mål, kopplingen brann upp, vi förlorade, men skam den som ger
sig. We will be back at Alastaro Finland och där skall vi ta revanch på Sampsa Palos :)

 Nu måste vi försvara Mopars återkomst i Europa.

7-8/5-2011 Tierp Arena Test 2

Anländer till Tierp Fredag kväll o möts av en fantastisk anläggning. Trots att den inte är
klar så ser man potensialen . Detta måste vara den största satsning på dragracing i världen
just nu. Helt överlägset alla andra ställen vi varit på.  Rekomenderar att ni tar er dit o
kollar in Sveriges enda dragracing Em deltävling i Juni. www.tierparena.se

Vi körde 2 svängar på lördagen o båda resulterade i att jag fick släppa efter 60foten.
Den mänskliga faktorn är återigen kännbar o pressen på teamet börjar kännas rejält. verkar som
om det är pressen o stressen som gör att vi gör misstag. Måste tänka om i teamet..  Dags att ta
fram våran gamla slogan "Rocknroll".

På kvällen blir det meck som vanligt. Vi går över bilen o justerar chassit för att kunna ta
bilen nerför banan.

På söndagen kör vi ut 1100, o denna gången har vi för mycket grepp, bilen börjar skaka däck,
o det är helt omöjligt att gasa sig ur. känns som om man kör över järnvägsräls, många järnvägsräls....
släpper av o rullar i mål. Mycket känslor nu....Hur svårt skall det va.....Men återigen, fönstret
för misstag är små, o för varje förlorad repa är vi ett steg närmare en bra repa. Man lär av sina
misstag o att ge upp existerar inte.

 Tillbaka i depån upptäcks att banjon spruckit av vibrationerna från däcksskaket, Bara att riva
bort allt, tvätta ur bakaxeln o kolla igenom alla svetsarna ordentligt. Hittar bara en spricka,
mitt i en svets. En dålig svets desutom. Som tur är så står vi mittemot ME Racing/ProMod Green
Goblin o dem plockar fram svetsen o löser vårat problem på plats. Tackar o bockar från hela
teamet :)

 Tyvärr hinner vi inte få ihopa allt innan nästa runda, utan det är bara att packa in allt o
bege sig hemmåt. Lite molokna är vi allt, vi har nog satt ribban för högt, förväntningarna från
olika håll är höga o det påverkar oss negativt. Men fanan håller vi ändå högt. Vi kommer till
Tierp igen i Juni, o då jävlar skall det köras en bra tid sanna mina ord.

 Nu gäller Rocknroll, o ett jävlar anamma!!!!!!!!!

30/4-1/5 Test & Tune Malmö

Äntligen på väg till Malmö för att testa nya bilen :) Jari Konola samt Markus Svensson & Urban
Johansson kommer att möta upp oss i Malmö, för att sedan hjälpa till att få bilen ner för banan
under kommande helg. Bilen är så gott som raceready, men våran racebuss verkar inte riktigt vara
det, tappar nästan kompressorn på bussen halvvägs, så det blir ett ofrivilligt depåstopp. Roffe
kavlar upp ärmarna o lyser som en sol när han får skita ner sig efter vägen. Tony & Thomas käkar
glass i solen o undrar om han inte e klar snart. alla skruvarna har ramlat bort så det blir till
att leta igenom hela bussen efter M14 bultar o efter idogt letande kan vi få fast kompressorn,
och därigenom även hindra all olja från att lämna motorn.

Packar upp cirkusen som vanligt, det går ganska långsamt med det var länge sen så det får gå.
Fränt att vara på race, nu börjar sommarn :)

Test nr 1: Väljer att gå ut försiktigt, bara känna på bilen o se att allt lirar...Men hur fan
går man ut försiktigt med ett monster under huven...Burnouten blir för kort så vi hinner inte
värma däcken tillräckligt vilket resulterar i att bilen går upp i rök när jag släpper kopplingen
på startlinjen, försöker växla men förgäves, bara att släppa o rulla i mål.

Test nr 2 : Nu jävlar....Aggresivare burnout, helt klart godkänd, men vid starten tappas det
focus i bilen o det blir en "mormorsstart" där jag släpper kopplingen samtidigt som jag möter
upp med gasen, vilket återigen resulterar i rök, men denna gången från kopplingen som inte pallar
att hanteras varsamt utan det måste vara  pjäxan i panrummet för att kopplingens justering skall
orka hålla emot vridet i Hemin.

 Dock tyder 60fots tiden på 0,979sek på att det finns nåt att jobba med.

Vi kör totalt 5 ggr, men det är små fel varje gång som gör att det inte blir riktigt bra.
Bilen är mycket mera aggresiv än den förra vi hade, o fönstret för misstag har krymp betydligt.

Teamet är även lite ringrostigt efter vinterns dvala, så vi får ta en uppryckning.

Jaja, oavsett vad som händer så kvarstår faktum :

 Team R/T Äger en Dodge Stratus med Hemi, o bara den tanken får oss att sova gott, o
förhoppningsvis kommer en dag när vi kan köra den över mål, riktigt riktigt fort. den som lever
får se.