1 Juli Alastaro, Finland

Teamet består denna helg av kärnan i R/T dragracing, Tony, Roffe samt Thomas. Markus
Svensson, Clutchservice, var desutom inhyrd denna helgen för att hjälpa oss ta ner bilen
för banan. Anlände onsdag kväll, och började den sedvanliga rutinen, iordningställa
depån. Ett stort tack till båda de 2 finska pro teamen(Sampsa Palos och Richard Sundblom)
som hjälpte oss komma tillrätta, även deras förtjänst att vi nu har internet då dem
lånade ut en av deras egna donglar till oss. Torsdag körde som vanligt sportsmannaklasserna,
så vi fick en studiedag att tillägna det vi tyckte var nödvändigt. Eftersom bilen redan
var racereaddy vid ankomst så blev det en behövligt lugn dag. Det blev även en mycket
varm dag. Runt 30 grader gjorde skuggan den bästa platsen att vara på. Fredag: Kvaldag 1
Körde 1a kvalrundan kl 13:00, Vänster line, mötte Callin. Körde 6,809 sek, 328,73 km/h,
Detta resulterade i en kval 2 plats, av 12 st. Grymt!!!! 2a kvalrundan brände vi av vid
kl 17:19, höger line, mötte Sampsa, Sverige vs Finland...igen.... Vi körde 2 hundradelar
snabbare, men Sampsa var 4 hundringar kvickare på granen, så vi loosade med 2 hundringar.
Easy come, easy go. Vi förbättrade inte våran kvaltid men körde jämt, 6,820s med 327,39
i slutfart. tyvärr klättrade Sundblom upp till kval2a med tiden 6,79, kvalettan
Jimma 6,77 och vi på 6,80...1 hundradel till 2an, och 3 hundradelar av en sekund till
kvalettan....Detta är tajt racing!!!! Kvällen och natten ägnades åt meckning, Rev isär
o kollade hela bilen, inga problem hittades. Känns skönt. Nu måste vi göra lite
justeringar på bilen o köra dem där hundringarna fortare som behövs för att göra en
repris av Tierp. Vi fick även lite extrajobb på fredagskvällen, ett riktigt oväder drog
in över depån och regnet bokstavlig talat öste ner, ca 100 mm på mindre än en halvtimme
gjorde oss alla ganska blöta. Vi gjorde allt vi kunde för att rädda det som stod på
marken, då vi ganska ostrategiskt stod mitt i en svacka, som gjorde att vi hade 20 cm
vatten överallt. det vi glömde bort i all iver, var själva tältet. Vi lyckades rädda
bilen men resterande del av tältet rasade ihop av vattenmängden och den tyngd som blev.
Knäckte 5 längsgående tältpinnar o slet bort en del av kapellet från bussen sida.
Men med hjälp från Sampsas team o från Kenta (Tommy Leindahls Team) så fick vi tillslut
ordning på cirkusen. Lördag kvaldag 2: Blev bara en repa denna dag, eftersom lördagen
slutade med exakt samma oväder som på fredagen. Denna gången var vi dock beredda och
efter litye blixtar och dunder så var allt som vanligt igen.. Repan vi fick till gick
mycket bra. 6,759s, 329,03 km/h resulterande i bästa kvaltid under helgen, så inför
söndagenseliminering är vi alltså kvaletta..igen!!!  Wooohoooooo Vädret som har varit
dåligt hela helgen, dåligt för oss är mycket soligt, varmt och väldigt torrt, gör att
vi loosar mycket horsepower i maskin, pga syrefattig luft. För att kompensera för dem
försvunna hästarna försöker vi dreva om växellådan lite så att vi har en chans att orka
hela vägen i mål. Motorn kollas och allt verkar bra. På kvällen kommer internationella
dopings kommiten och tar mig i beslag, jag har blivit utsedd, eftersom vi är kvaletta,
att göra ett dopingtest. Så tillsammans med Mats Eriksson(promod) och Tommy Johnsson jr
(topfuel) blir vi inlåsta i väntan på ett urinprov. Problemet vi alla lider av är att
värmen som varit tryckande hela dagen, gör att man svettas ut allt, det bildas knappt
någon urin, och det är ju tydligen urin dem vill ha. Vi dricker 2,5liter vatten och
hoppas på att det skall rinna till....efter 2,5 h är vi alla klara. Och jag kan
garantera att det låter roligare så här i efterhand, än vad det verkligen var...
För jag hade inte ätiti något, och alla som känner mig vet hur jag blir utan mat.... :)
Lördag, Elimineringsdag. Pga ovädret lördag kväll med otroligt många blixtnedslag i
området så är tidtagningen trasig. Det man kan klandra Alastaros tidtagningspersonal
för är att dem borde kontrollerat funktionen redan på lördag kväll när ovädret upphört,
men dem skall ha all cred för att dem lyckades få igång allt igen, om än lite sent.
Klockan 1600 började elimineringarna. Våran 1a runda ut var mot Tommy Leindahl. Vi hade
banval eftersom vi kört fortast, samt att vi fick välja om vi ville köra i första par
ut eller sista pga kvalettan, vi valde sista par ut, samt vänster line. Våran tid på
6,746s 328 km/h mot Tommys 6,907s, 320km/h resulterade i att vi gick vidare. Desutom
slog vi till med ett banrekord!!!!! I runda 2 mötte vi Snöbollen, Vi har återigen
banval och det faller på vänster line. Snöbollen har lite bättre reaktion, men annars
är siffrorna på våran sida, före hela vägen. 1,001 60 fot, 6,751s samt 328 räcker för
vinst emot snöbollens 6,877s 322 km/h Dags för våran första final i Prostock!!!
Vi har banval igen!!! Nu möter vi Jimma, han har legat bakom oss några tusendelar hela
helgen så det kommer att bli tajt. Jimma är en erfaren racer, som dem flesta i prostock
faktiskt är, så minsta misstag är förödande. Och vad händer...Jo, en rödlykta från min
sida sätter krokben för våran vinst. Vi loosar repan utan att ens ha kunnat kämpa.
Men Jimma drar iväg och kör 6,813s 328 km/h, i högerlinen. Surt sa räven, men skam den
som ger sig. Vi får väl ändå vara ganska nöjda antar jag :) kvaletta, banrekord samt
att ta sig till final i den 2a deltävlingen vi kör är inte så illa pinkat, om ni hajjar
ordvitsen :) Vi åker hem med en pokal där det står runner up, Europeian championship
race, Alastaro... Fränt !!!! Dock missar vi en liten detalj, Båten hem :). Den gick
22,30 och vi slutade att köra 2200, så pga att vi kom till final, samt självklart att
tävlingen var så pass fördenad missade vi båten. Vi packar ihop i godan ro, sen tar vi
oss ner till hamnen på måndag morgon och lyckas komma med dagbåten hem. Så slutet gott
allting gott: Vi är just nu på 3e plats i The Europeian Championship. Och då har vi
missat 1a deltävlingen i england. Det går bra nu!!!

Leave a Reply