Hockenheim 12-14 Augusti 2011

Tony, Roffe samt Thomas körde till Trelleborg, där blev det färja till Travemunde.
Sedan åkte vi i följe med Me Racing samt Arvid Grödem till Hockenheim Ring.
Detta året har varit lärorikt på många sätt och denna tävling blev inget undantag.
 Man har hört mycket om tysk autobahn, men jag tycker inte att den motsvarar förväntningarna.
Vägbyggen, ojämna vägar gjorde inte körupplevelsen särskilt euforisk. Vägkrogarna med mat och personal
längs vägarna var inte heller särskillt uppmuntrande.
�
 När vi väl kom till banan väntade en ganska stor anläggning, mitt inne i Hockenheim stad.
Många hade redan anlänt när vi kom, och racekänslan infann sig direkt. Inget är så
adrenalin pumpande som att stå mitt i en kokande depå med dragracingfolk. Luktar en blandning av�
förväntan, nitro, trackbite, slicks och grillade hamburgare. Nu är vi äntligen här.�
Ca 160 mil enkel resa samt 10 timmars båtfärd. 45000kr. det är summan det kostar att deltaga�
i denna tävling, då ingår anmälan, diesel, båtbiljett, flygbiljett, hyrbil, mat samt övrigt. Japp
 det är ganska mycket pengar, men det finns ingen fränare motorsport i världen som går upp
emot dragracing.

Banan var ganska okey, lite i halaste laget, men det fanns dock nån form av symbios
mellan startplattan o själva banan. Ett ganska osmidigt "ställ dig i den kön o vänta
 tills du får ett klistermärka som du ger till personen i den kön så att du kan
 ställa dig i den sista kön för att få pappret du behöver" gjorde att hela anmälnings proceduren
liknande ett busskö när man gick i 1an på lågstadiet.

Vi kvalade in på 6,744s 331km/h och detta resulterade i kval2a precis efter Jimma.
Denna helgen kördes 4 kvalsväng samt 2 elimineringar, och vi hade en ganska jämn helg.
Tiderna vi körde: 6,81s, 6,74s, 6,77s, 6,75s, 6,83s, 6,88s. Tilläggas kan att
 vädret blev gradvis sämre o sämre. Så vi förlorade motoreffekt allt eftersom tiden och dagarna gick.
Varmare väder, torrare luft ger mindre syre i luften, vilket ger mindre hästar i motorn vilket
påverkar tid och hastighet negativt.
�
 1a eliminering
 Dantanus      vs    Team R/T
 7,00s 322km/h mot 6,83s 327 km/h, Team R/T winner!!
   Dantanus försöker kriga lite vid granen, varvar motorn så att Thomas skall komma�
i otakt, men det funkar inte. Dantanus deepstagear, vilket resulterar i att han släcker översta prestage lampan.
Men detta är tillåtet i Prostock. Dantanus är snabbare på granen, men Hemin är råstark, så
Team R/T vinner detta race.

 2a Eliminering �
 Callin        VS    Team R/T
 7,51s 229km/h mot 6.88s 328 km/h, Team R/T Rödlyktar :(
 Thomas är iväg före, lite för mycket före, Callin ser inte rödlyktan
utan drar han oxå, men tyvärr för callin shortshiftar han pga av att jag är före, samt
att dem kör sönder en ventil på den nya motorn dem köpt därav den dåliga tiden.
 Callin är övertygad om att han förlorade o jag är övertygad om att vi vann...men i banslute
får vi reda på att jag rödlyktat och vi har kört klart för denna helgen. bara att packa o åka hem.

 Vi slår följe med Jimma o en del av leindahls team på vägen hem. Stannar till i Lubeck
för att proviantera diverse drycker, och sedan är det bara att ta båten hem till kära sverige.
Nu är det bara en tävling kvar av säsongen. The Finals, Santa Pod, England.
�
 Efter denna tävling så är vi 2a i EM. Ganska fränt faktiskt.
�
 Tack till Ernryd cars, Markus svensson samt Hela Teamet.

  Rocknroll!!!

Leave a Reply