Tierp Internationals 9-12 Juni -2011

Kvaletta i Prostock, med tiden 6,735 sek 322,92 km/h

Packade o åkte till Tierp på onsdag em, tidsplanen blev som vanligt framskjuten några
timmar eftersom det är så det fungerar. Fick in ett jourjobb i verkstan, soppapump på en
Saab, bara att åka o hämta delar o se till att den blev bytt. Ännu en nöjd kund :)

Vi hämtade upp mästerkocken Andy, sen bar det av till Tierp.  Väl framme så möttes vi av
en grym arena!!! Måste passa på att ge alla inblandade en eloge för väl utfört arbete.
Helt underbart att få ta del av, och tävla på, en så seriös och proffesionell anläggning
som Tierp Arena.

På torsdagen var det endast sportsmannaklasserna som körde, så vi passade på att kolla
lite dragracing från läktarn, njuta av det enormt vackra vädret o finlira det sista med
Dodgen.  Tony och Leif  anlände på torsdagskvällen, o nu är teamet komplett, redo att
bemöta fredagens kvalrundor.

Vårat mål under denna helg är att köra hela vägen, Vi ser det som en test helg för
alla i teamet. Vi har fortfarande inte lyckats få bilen att gå  402 meter, men hoppet
är det sista som sviker. Dock har vi bara kört bilen totalt 8 repor, så man måste nog
ha lite tålamod.  Bilen är mycket mera svårtunad än den förra Daytonan, samt att den är
mycket mycket mera aggresiv att köra, så fönstret för misstag är väldigt litet. Någon sa
att det är som ett fönster i ett stort hus, problemet är att du inte vet vart i det
stora huset fönstret sitter.   Markus och Jari kommer att hjälpa oss under helgen,
så med deras expertis, o med vårat jävlaranamma, så borde det kunna bli bra.

Fredag 10/6 - 2011

1a kvalsväng kl 11:42 : Enorma däckskak i starten, bilen vrider sig mot vallen o jag
släpper av, Svårt att veta vad man gör när det skakar däck riktigt mycket. det är som
att sitta inuti en basketboll när den studsar snabbt upp och ner, går inte att beskriva.
det svartnar för ögonen, o kroppens rörelser är svåra att kontrollera. Så att släppa av
är det vettigaste alternativet. Problemet med däcksskak är att det sabbar så otroligt
mycket på bilen, så man måste kolla allt så att det inte vibrerat loss eller spruckit
någonstans. Hö dörr höll på att ramla bort samt att jag fick handbromsspaken i handen.
Annars är resten good to go.

2a kvalsväng kl 15:30 : Vi har justerat lite på chassit, kopplingen o lite
viktförflyttning. Denna repa resulterar i att vi faktiskt tar oss i mål :) 8,007 s
203 km/h, 1,008 60fot. Kopplingen är desvärre boven i dramat, och den brinner
obörnhörligen upp. Men nu har vi iallafall viktiga data som vi kan ladda ur bilen.
På kvällen river vi ner allt o kollar, inga problem, leakdown mm på Hemin är jättebra,
Växellådan e ok, det är bara kopplingen som behöver lite extra kärlek av Roffe.

Lördag 11/6 - 2011

3e Kvalsväng kl 12:13 : Ytterst små justeringar görs på bilen, men ack så viktiga.
Åker ut på den fantastiska betongbanan o dammar till med otroliga 

6,775 sek, 330,88km/h, 1,011 60 fot !!!!!
Kval 3:a

Nu har vi äntligen kört en 6a, vi har kvalat in på våran 1a tävling i Prostock under
EM flagg, vi har kört personbästa o glädjen är enorm.

4e Kvalsväng kl 15:58 : Hornen växer med uppgiften, och nu är det all in som gäller.
Denna kvalsväng ser vi som en tävling, så nu måste jag fokusera på granen, något som
jag inte gjort undert dem tidigare reporna. Vi går ut som näst sista par av Prostockarna
och nu ger vi järnet.

6,735sek, 332,92 km/h, 1,016 60 fot samt 0,018 sek i reaktiontid !!!!

Kvaletta!!!!!!!!!!!!

Banrekord i Prostock, Kvaletta på första tävlingen, personbästa igen samt att detta är
den 3e snabbaste tiden någonsin i Prostock i Europa. O det med en Dodge. Både Jimma och
Malmgren är nu efter oss i kvallistan. Vi är snabbast!!!!  Och vi är definitivt gladast
i depån denna kväll. När jag kommer tillbaka till depån efter körd runda väntar ett
massivt jubel, helt otroligt, alla gratulerar oss i teamet, då detta är en teambedrift
och inte en enskild individs handlande. Finnarna (nixxon m.fl) smyger försiktigt fram o
kramar om mig, och intet ont anande så lyfter dem upp mig o slänger mig i en stor låda
med is, ganska kallt men ganska kul.  Mopar is back!!!!!

Söndag 12/6 - 2011

1a eliminering kl 11:04 : Vi är kvaletta o möter då kvalåttan, vilket i detta fall är
Micke Callin. Vi har oxå banval så vi har fördelarna på vår sida, men det är tajta race
i prostock så man skall inte ta ut segern i förskott. Micke försöker stressa mig vid
granen genom att tända båda lamporna direkt, utan att jag gått in i prestage, men detta
funkar inte för i bilen är jag inte stressad. Jag går in i pre stage, sen stage, tar
honom i reaktionen, 60 fotaren, 201m samt är först över mål. Vi vinner våran 1a
eliminering i Prostock. Det som är extra kul, är att vi Nu faktiskt kör lite fortare i
ET, men loosar lite speed.

6,734 sek, 332,52km/h, 1,002 i 60 fot samt 0,047 sek i reaktion.

2a eliminering kl 14:13 Semifinal : Nu möter vi Sampsa Palos, en ödmjuk finsk
medborgare som vi har lärt känna under helgen. Men när det är race så är det race.
Blir en liten duell när vi stagear in, men efter mångt o mycket är vi i väg. Sampsa
tar mig i reaktionen, men vi har bättre 60 fot samt 201meters tid, dock räcker det inte
till utan jag förlorar repan med 0,4 sekunder. Vi kör 6,801 sek, 329,67 km/h, 1,002 i
reaktuion samt 0,063 i reaktion. Vi gratulerar Sampsa till vinsten, Sampsa möter sedan
Jimma i finalen, och det blir Sampsa som vinner denna eminenta tävling i prostock, i
Tierp.

Det är tungt att förlora, när man vet att man kunde vinna, men thats life. Bara att
bita i det sura äpplet och gå vidare i livet. varför vi loosade, Jo, det var enbart
ett förarfel denna gången, bilen gick som på räls, men jag shortshiftade (växlade för
tidigt) när jag skulle lägga i 2an, detta resulterar i ett enormt kopplingsslir som
håller i sig hela vägen i mål, kopplingen brann upp, vi förlorade, men skam den som ger
sig. We will be back at Alastaro Finland och där skall vi ta revanch på Sampsa Palos :)

 Nu måste vi försvara Mopars återkomst i Europa.

Leave a Reply